موسیقی ایران در دهه 70

۷ بازديد
یکی از تبعات جامعه هنری پس از انقلاب متوقف شدن صنعت موسیقی و به عبارتی به حاشیه رفتن آن پس از جنگ تحمیلی تا اوایل دهه است.




موسیقی ایران در دهه 70


یکی از تبعات جامعه هنری پس از انقلاب متوقف شدن صنعت موسیقی و به عبارتی به حاشیه رفتن آن پس از جنگ تحمیلی تا اوایل دهه است. پس از چنگ تحمیلی که سران کشور کم کم به بازسازی واصلاحات در ایران پرداختند، هنر و موسیقی را نیز سروسامان دادند، که صدور مجوز به موسیقی پاپ یکی از بخش های این اصلاحات بود.

به دلیل تغییراتی که در بطن جامعه صورت گرفت، خوانندگان به گروه تقسیم می شدند. گروه اول خوانندگان مطرح و ممحبوبی بودند که با اینکه می توانستند کشور را ترک کرنند، ماندن را به رفتن ترجیح دادند و تلاش کردند تا با دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور، فعالیت هنری خود را از سر گرفتند، و گروه دوم خوانندگان نوپایی بودند که با انتشار آهنگ های خود از طریق رادیو و تلویزیون موسیقی های خود را به گوش مردم رساندند.


خوانندگان نسل اول موسیقی پاپ ایران پس از انقلاب

رفته رفته با اوج گرفتن فعالیت خوانندگان نسل جدید و محبوبیتشان، خوانندگان قدیمی تر جایشان را به آن ها داده و صحنه رقابت را ترک کردند. حالا این هنرمندان جوان و نوظهور به عنوان خوانندگان نسل اول موسیقی پاپ بعد از انقلاب شناخته شدند و در میان مردم به شهرت رسیدند.

در این سال ها همهمه های زیادی در بین هنرمندان پیچیده بود که اولین خواننده موسیقی پاپ ایران چه کسی است. نظریه های مختلفی هم مطرح شد و نام تعدادی از آن ها اتخاب شد نظیر محمد اصفهانی و یا خشایار اعتمادی. اما این موضوع اهمیت چندانی ندارد زیرا در آن برهه زمانی به یک باره حدود ده یا بیست نفر از استعداد های موسیقی ایران سر برآوردند که همه آن ها بسیار معروف و در میان مردم محبوب شدند.

نسل ابتدایی موسیقی پاپ ایران عمدتا فعالیتشان را از تلوزیون شروع می کردند . به این صورت که یک ترک بسیار جذاب و شنیدنی از آن ها برای تیتراژ یکی از برنامه های تل.یزیون در نظر گرفته می شد و پس از پخش در مدت کوتاهی بسیار طرفدار جذب می کرد. یکی از این خواننده ها مانی رهنما است که به همین روش محبوبیت خود را کسب کرد و سپس در نیمه دوم دهه هفتاد، چندی از هنرمندان نخستین آلبوم موسیقی پاپ بعد از انقلاب را منتشر کردند.

پیش تر ذکر شد که با روی کار آمدن دولت جدید و اعمال اصلاحات موسیقی ایران جانی دوباره گرفت و بسیاری از ستاره های موسیقی نسل جوان پا به عرصه موسیقی گذاشتند.

تعدادی از آثار شنیدنی خوانندگان در دهه 70 عبارتند از:

محمد اصفهانی: گلچین، حست، فاصله، نون و دلقک

شادمهر عقیلی: بهار من، مسافر، دهاتی، پر پرواز

خشایار اعتمادی، غریبه

قاسم افشار: خواب گریه ها

امیر تاجیک: هم کلاسی

امیر کریمی: غریبه

علی رضا عصار: کوچ عاشقانه ها

گروه آرین: گل آفتاب گردون

سعید شهروز: پسرای مشرقی، غزلک

اگر شما هم با خواندن این مطلب آهنگ های قدیمی یاد آوری شد و مشتاق گذری به گذشته و زنده کردن خاطرات قدیمی خود هستید، می توانید گلچین آهنگ های دهه 70 را از سایت ما به راحتی دانلود کرده و با شنیدن این آهنگ ها اوقات خوشی را سپری کنید.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.